Удосконалення системи подачі скарг в держтендерах – диференційована оплата

Київська школа економіки провела дослідження з питання ефективності роботи механізму подачі скарг учасниками на неправомірні дії замовників в системі електронних державних закупівель. Дослідження показали, що 62% учасників вважають занадто дорогу плату за подачу скарги і не довіряють роботі АМКУ. Система подачі скарг повинна бути простою, доступною і ефективною, а також викликати довіру в учасників. Тільки тоді вона буде дієвим правовим захистом від неправомірних дій замовників в процесі проведення закупівель.

За результатами роботи системи подачі скарг за 2016-2017 роки вийшов наступний висновок:

  • учасники не довіряють системі подачі скарг і вважають її стримуючим фактором;
  • учасники часто не знають, як правильно користуватися системою подачі скарг, що приводить до гальмування роботи комісії АМКУ, а також процесу проведення тендеру і здійснення закупівлі;
  • механізм подачі скарг не захищений від маніпуляцій, так званого тролінгу.

Однак найважливішою проблемою є вартість подачі скарги, яка становить: 5000 гривень для тендера із закупівлі товарів або послуг, 15000 гривень при закупівлі робіт. Для малого та середнього бізнесу це істотні суми. У деяких закупівлях (з малою величиною очікуваної вартості), подача скарги учасником просто комерційно недоцільна, навіть якщо замовник здійснює очевидні порушення.

Досвід ЄС в цьому питанні різний. У 11% країн взагалі не беруть плату за подачу скарги в держзакупівлях, а в 39% країн вона носить диференційний характер і варіюється від 1 до 3% від очікуваної вартості закупівель.

Зміни планує і Департамент регулювання державних закупівель, який готує Постанову КМУ про затвердження нових тарифів, які мають диференційний характер. Тарифи планується ввести наступні: 0,3% від вартості закупівлі, але не менше 2000 гривень, якщо скарга подається до закінчення терміну подачі пропозицій від учасників; 0,6% від вартості закупівлі, але не менше 3000 гривень, якщо скарга подається після закінчення аукціону. Така ситуація може істотно поліпшити стан справ в системі подачі скарг.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *